Te veel om te vertellen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanneveugen - WaarBenJij.nu Te veel om te vertellen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanneveugen - WaarBenJij.nu

Te veel om te vertellen

10 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve mensen,
Na een hele tijd geen verhaaltje te hebben geplaatst moet ik er toch maar weer eens aan geloven. Zoveel gebeurd de afgelopen weken!!

Als eerste ging op trip dolfijnen spotten, langs plantages en uiteindelijk nog 's avonds kaaimannen vangen.
We vertrokken 's middags vanaf leonsberg om per grotere korjaal dolfijnen te gaan spotten en al vrij snel zagen we ze ook, ze springen langs de boot omhoog!
Daarna een stop bij fort nieuw Amsterdam gemaakt en langs plantages geweest.
Na een goed avondmaal en een super dikke laag tropical bush (deet) onder en op mijn kleding gingen we met een mini korjaal door het moeras kaaimannen vangen, zooooo eng.
Heel donkér, voorop een wankelende boot, door moeras, bukken voor bruggetje en opeens met een hoge snelheid op een houten steiger varen die je niet ziet aankomen!!
En toen zagen we langs de boot opeens allemaal oogjes te voorschijn komen. Voordat ik ze goed en wel zag had de gids er al eentje te pakken.
Zijn bek werd dicht gemaakt met een elastiekje en toen aan iemand in de boot gegeven.. Zit je dan met een kaaiman.
Na er nog een paar gevangen te hebben werden er foto's gemaakt en het elastiekje eraf zodat ze weer terug vrij gelaten konden worden.

Op het werk ben ik al een paar keer meegeweest met zwemles.
Zo leuk om te zien hoe die kindjes leren zwemmen.
Eerste keer ben ik met tante Annie (70) mee geweest. Zij is de oprichtster van het parelhuis en helpt nu nog mee waar nodig is.
Heel leuk met haar over het parelhuis en de kinderen verteld. Veel over de kinderen te weten gekomen wat erge indruk heeft gemaakt en wat het werk nog mooier maakt!!
Je merkt pas als je zo alleen met ze pad gaat wat voor een band je al hebt met de kinderen, pakken meteen je hand vast, vragen vanalles en kijken vanuit het water de hele tijd op of je er nog bent.
Voelt toch heel speciaal met deze kinderen.
(Kijk ook eens op www.parelhuis.nl)

Na dat weekje werken was ik van plan om zaterdag op stap te gaan totdat we opeens een kakkerlakken plaag buiten hadden van zeker zo'n 30 kakkerlakken!!
Die beesten kruipen echt overal op en in, dus op muren, stoelen en ook onder de gesloten deur door naar binnen, heel fijn. Na een tijdje op tafel te hebben gezeten van de angst zijn we toch maar naar binnen gegaan en hebben we ze daar een voor een dood gemaakt. Tot 2 dagen erna kwamen we ze nog overal tegen, vies!!

De week erna ben ik op 4daagse trip geweest naar de Raleigh vallen/volzberg. Dit is zeker het mooiste wat ik hier in suriname heb gedaan!
Een junglebestemming aan de noordrand van het centraal suriname natuurreservaat waar imposante watervallen en een kale beklimbare berg liggen. Het gebied is rijk aan vogels en apen.
We vertrokken per bus gedurende een aantal uren over een ontzettend hobbelige weg met diepe kuilen om vervolgens onze reis verder per korjaal af te maken, dit duurde zo'n 3 uur.
Helemaal nat geregend en een houten kont van het zitten kwamen we aan op het basiskamp wat werkelijk prachtig is.
Vooraan bij de rivier staat een super hoge hut waar we onze hangmatten in kunnen hangen, het uitzicht over de rivier met stroomversnelling is fantastisch.
Na een heerlijke nacht in de hangmat en wakker worden met de rivier onder je maken we ons klaar voor de tocht naar de Voltzberg.
Met een lunchpakket, 3liter water en de wandelschoenen aan kunnen we vertrekken.
Je maakt eerst een boswandeling van 3uuur naar de Voltzberg toe. Vermoeiende hieraan is dat je alleen maar omlaag kunt kijken omdat je anders continue valt over takken, stenen etc.
De klim naar de kale top van de Voltzberg is kort maar steil. Het is even afzien maar het uitzicht is prachtig bovenop de berg waar ara's en andere dieren over het tropisch regenwoud heen vliegen.
Het dalen is eng op deze kale steile berg maar gelukkig kom ik zonder kleerscheuren beneden en begint onze 3 uur durende tocht terug.
Uiteindelijk komen we drijfnat van het zweten aan bij de waterval en kunnen we heerlijk gaan zwemmen.
Terug op het basiskamp ben ik lekker met 3 ander meiden gaan baden in de rivier, dit maakte de dag helemaal compleet.
Na wat kletsen op de rotsen en een lekker avondmaal snel mijn hangmat ingedoken.
De dag erna een boswandeling van 3 uur naar de moedervallen gemaakt en na een uurtje gezwommen te hebben in de stroomversnellingen zijn we die middag op een strandje een piranha gaan vangen.
'S avonds hadden we een optreden met muziek en dans van de inwoners en na een aantal chillers aan het kampvuur gedronken te hebben moe maar voldaan weer de hangmat in.
De vierde dag maakte we ons klaar voor onze tocht terug naar Paramaribo, helaas met regen en aangezien we geen poncho's hadden zijn we creatief geweest met vuilniszakken.
'S avonds uitgeput maar meer dan voldaan terug in Paramaribo en toch nog maar een uurtje gaan stappen.
Dit was een hele mooie, gezellige en intensieve trip waar ik nog heel vaak aan terug denkt met mooie herinneringen.

Die zondag erna ben ik met de kinderen van het parelhuis naar de kerk geweest. Hier wordt voornamelijk gezongen door een band en de mensen in de kerk staan, zingen en klappen vrolijk mee. Iedereen is hier zo aardig, je voelt je meteen welkom.

Ook hier wordt carnaval gevierd door de Brazilianen. Aangezien ik met nog een meisje uit Beek in huis woon kwam ons dit natuurlijk heel goed uit.
Heerlijke carnavals avond met Braziliaanse muziek en waar we heel veel mooie Braziliaanse billen hebben zien schudden.
Die ochtend erna gingen we met een kleine kater naar fort zeelandia. Het fort waar in 1982 de decembermoorden plaatsvonden

Ik ben afgelopen weekend met een paar huisgenoten naar white beach gegaan. Dit is een aangelegd stuk strand aan de suriname rivier.
Pinahutten en palmboompjes maken het Caribisch gevoel compleet. In de rivier zit een houten wand met net om de piranha's tegen te houden zodat wij lekker kunnen afkoelen in het water.

Wat geniet ik elke dag van dit prachtige land en bedenk ik me dat ik hier eigenlijk nog lang niet weg wil!! Maar toch begint het einde in zicht te komen, nog een reden om nog meer te gaan genieten van alles hier.

• 10 Maart 2014 - 17:37

Joyce:

Haaaai lieverd,
    Super um dit te lezen zeen ut allemoal gans veur miech !!
    Dn foto's hub Iech vendoag oug allemoal bekeken geweldig ech.
    De hubs toch nog un bitsje carnaval gehad in Paramaribo
    Geneet nog vaan de tied datste doar bis mer dat zalste vast en zeker doen.
    Have fun mup
    Knoevel xx <3
    Joyce

• 10 Maart 2014 - 19:36

Tessie Veugen:

Hoi Leeve, wat een mooi reisverslag heb je weer geschreven! Via skype natuurlijk alles al gehoord maar het is heel speciaal om je verhaal zo terug te lezen. Je maakt toch heel wat mee daar. Geniet nog maar lekker de komende weken! Dikke poen van ons!

• 10 Maart 2014 - 20:19

Ina:

Hallo Sanne. Wat een verhaal, geweldig wat je allemaal meemaakt. Deze reis zal je nooit meer vergeten.
    Geniet nog een paar weekjes. Puneke Jef en Ina.

• 10 Maart 2014 - 21:44

Susi:

Haaaaaa Sanne!!!!
    Leuk weer van je te horen...ff meegenieten van je reis..eigenlijk zoiets wat ik elke dag meemaak met de kids..Whaha...kvind t super voor je ..mooie ervaringen..geniet nog met volle teugen...time files when jou r having fun...dikke zoen..

• 10 Maart 2014 - 21:56

Sabrina:

Joyces haalt me de woorden uit de mond; je schrijft zo heerlijk ik zie het echt voor me! Talent voor (be)schrijven! Super meis. Weer van genoten x

• 10 Maart 2014 - 21:59

Nicolle:

Wat un verhaol weer!
    Eg zoe biezoonder dat ste dit allemaol mit maaks!
    Kin neet wachte um de verhaole in ut eg te huure!
    Geneet nog dervaan, want nog effe en de bis weer truk!
    Dikke Poen x

• 11 Maart 2014 - 16:36

Marielle:

Geniet dr nog met flink vanne..esse einmoal thoes bus is t als of se noeits bus weggeweasj!!