Galibi & kickboksen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanneveugen - WaarBenJij.nu Galibi & kickboksen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanneveugen - WaarBenJij.nu

Galibi & kickboksen

03 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Alweer 2 weken voorbij, wat gaat de tijd snel hier!
In die tijd al en villa geboekt voor de laatste weekjes als Els langskomt. Privé zwembad, airco, warme douche en een bad.. Heerlijk kijk er al naar uit.

Vorig weekend ben ik naar Galibi geweest.
Galibi is bekend door zijn mooie witgele strand en sierlijke palmen. Galibi bestaat uit inheemse dorpen en is alleen per boot bereikbaar waardoor het toerisme kleinschalig wordt gehouden.
Na een busrit van ongeveer 3 uur maken we eerst een stop bij Frans Guyana (buurland). Bizar om hier te zien dat iedereen Frans praat, aan de rechterkant rijd en betaald met euro's. Ook de straten zijn veel netter afgewerkt met een stoep etc en toch denk ik de hele tijd, geef mij maar Suriname :)
Na een roerige boottocht met een zeil over ons heen tegen het nat worden, toch nat geworden (is niet zo heel erg bij 32 graden) komen we aan op Galibi.
Tijdens het rondlopen zagen we al snel de doodskopaapjes in de bomen zitten en ja hoor.. Opeens sprong er zomaar eentje op mij. Schrok me dood maar toen ik eenmaal het aapje zag zo schattig en lief was het al snel goed.
Ook liepen hier neusbeertjes rond die ook gezellig bij mij kwam zitten, later hoorde ik dat deze gevaarlijk kunnen zijn, fijn haha
Na heerlijk avondeten kregen we een cultureel optreden met muziek en dans van de inwoners waarna we zelf ook mochten meedansen.
Rond middernacht gingen we op reuzenschildpaddenjacht. Weer in de korjaal, pik donker, zeil over ons heen, weer nat geworden (wat iets minder is 's nachts), storm waardoor de korjaal regelmatig bijna kantelde.
Maar na deze helse boottocht wel echt een reuzenschildpaddenjacht gezien!!

Wat werk betreft een rustige week gehad.
Donderdag is er een meisje van ons opgenomen in het ziekenhuis, zij had al een paar dagen last van krampen.
Ik ben met een tante op bezoek geweest bij haar. Was toch wel erg onder de indruk van het ziekenhuis hier. Veel primitiever, bezoek staat op een "balkon" en er gaat een belletje rinkelen als het bezoekuur voorbij is.
Het meisje ligt op de kinderafdeling met nog 5 andere kindjes op haar kamer.
Ze krijgt vocht per infuus en antibiotica.
Wat miij opvalt is dat als de zuster haar infuus afgekoppeld en er geen handschoen wordt gedragen, terwijl dit kindje HIV besmet is!
We helpen haar met baden. Moeilijk om zo'n meisje hier weer alleen achter te laten.

Donderdag is de laatste stapavond voor Marielle en dus gaan we naar de Havana.
Vrijdag avond hebben een heerlijke filmavond thuis met de meiden, gezellig.
Zaterdag nemen we afscheid van Marielle en gaan Karolien, Tess en ik 's avonds naar een kickbokswedstrijd kijken.. Zoooooo vet.
Niet alleen het boksen maar ook de sfeer. Een sporthal vol met Surinamers (voel me heel blank) die allemaal opspringen en schreeuwen om de boksers aan te moedigen.. Ga zeker nog een keertje kijken.

Na een weekend met heel veel regen ga ik nu weer genieten van het zonnetje.

Dikke kus en brasaaa

• 03 Februari 2014 - 16:15

Joyce:

Hoi lieverd, wat een leuk stuk om te lezen word er jaloers van hihi!!
    Geniet er maar lekker van maar zo te horen doe je dat al
    Wat een sjieke avonturen !
    Denk aan je

Dikke kus Joyce xx

• 03 Februari 2014 - 16:56

Nicolle:

Wauw Sanne! Sjiek wat je allemaal meemaakt!
    Ik zie het al voor me hoe dat aapje op jou springt en jij gillen natuurlijk ;)
    Lijkt me inderdaad raar om te zien hoe daar de gezondheidszorg is, maar tjaa helaas is daar niets aan te doen. Geniet lekker want voordat je het weet is het weer om!
    Ben benieuwd naar de foto's!
    Dikke Poen Nicolle

• 03 Februari 2014 - 19:30

Ina:

Hallo Sanne.
    Wat maak jij allemaal mee, geweldig hoor. Deze reis vergeet je nooit meer. geniet nog maar lekker, de tijd gaat zoals je schrijft toch al zo snel.
    Puneke Ina.

• 03 Februari 2014 - 19:47

Wil Eurlings:

Leuk en indrukwekkend verslag. Mooi om deze kant van de wereld in levende lijve te mogen ontdekken. Geniet er nog veel van. Lieve groeten van Mieke en Wil

• 03 Februari 2014 - 21:12

Tessie:

Hoi Sanne, alweer een mooi reisverslag, leuk om dat zo weer te lezen. Je verteld natuurlijk al veel via Skype maar het is heel speciaal om het dan te lezen! Geniet nog maar lekker, dikke knuffel en een poen van ons!

• 04 Februari 2014 - 00:48

Tamara:

Hoi lieve sanne. Wauw wat een mooi verslag!
    Stoer hoor al die avonturen wat je daar beleefd! Ik vind het geweldig wat je daar allemaal doet en meemaakt. Geniet van alles!! Dikke poen!

• 04 Februari 2014 - 15:48

Sabrina:

Hi Sanne!
    Jeetje ja wat vliegt de tijd!! Elke week die bij jou omvliegt, groeit ons mannetje net zo hard mee :)
    En vandaag een extra bijzondere dag met je jarige grote zus ;)
    Heel sjiek dat je ons via de kaart ook een stukje Suriname hebt gestuurd. Fantastisch!
    Genieten van je reisverhalen, ondersteund door de foto's Hou dat vast, want get. Maakt de afstand een heel stuk kleiner. Bedankt daarvoor. Echt een supergrote schildpad!! Te gek!
    Beleef, geniet en word rijk van je ervaringen. Wij leven en lezen met je mee!
    Houd je gezond! Knuffel

• 08 Februari 2014 - 16:54

Monique Luyten:

Hoi Sanne,
    het gaat je gelukkig goed, wat maak je veel mee, dit is gewoon hardstikke fijn,
    dat vergeet je nooit meer, je hebt 't toch maar allemaal beleefd, ook geeft 't denk ik veel
    voldoening om toch een beetje zorg en aandacht aan de kinderen te kunnen geven,
    het is in deze landen jammer genoeg zo veel minder qua zorg dan bij ons, maar de mensen
    blijven vrolijk en vol hoop, daar kijk ik altijd van op, hoe ze dat voor elkaar krijgen, bij ons
    in Europa wordt zo ontzettend veel gejammerd.(doen wij zelf ook wel eens)
    Geweldig om leuke vriendinnen te maken en veel van 't land te zien en te vergelijken met
    ons normale leven, kan bijna niet.
    Hier is 't vandaag niet veel soeps met 't weer, het regent en is wat grijsachtig, maar dat is niet
    erg voor ons, want we hebben vandaag pyama cq leesdag ivm mijn 2 x 24-uurs urine sparen,
    Huub heeft een poepie drukke week achter de rug, dus kunene we het zo oplossen we maken er
    wat van, het moet toch. Op 't werk hebben we pas een teamvergadering gehad, je hebt niks gemist.
    We hebben 't wel vaker over hoe 't zou zijn bij jou en lezen je verslagen, onder werktijd komt er niks van om te antwoorden, maar je hebt zowieso van ierdereen heel veel groetjes en geniet dus
    met volle teugen, want de tijd vliegt voorbij, ik ben hardstikke nieuwsgierig naar
    je foto's en de bijbehorende verhalen.Hou je haaks, tot de volgende keer, ook groetjes van Huub.Poenekes Monique.